De bouwdag die alle achterstand goedmaakte

9 oktober 2018 - Puducherry, India

Dit was een echte bouwdag! Dat kun je gerust zeggen als je schoenen vol cement zitten en je kleding zo ongeveer rechtop staat. De dag begon met een grote verrassing: "onze" metselaar, onze baas deze week, had gisteravond met de bewoners keihard doorgewerkt en van huisje nummer 18 was de bekisting nu klaar! Geen achterstand meer! Wat een prestatie en wat een fijn begin van de dag.

We konden beton gaan storten! Nou, dat hebben we geweten. Hoe werkt het hier? Je schept 10 schalen zand op een stuk zeil. Daar doe je 1 zak cement over ( van 50 kg) en dan 14 zeer volle schalen grof grind en dan giet je daar water over en schept alles door elkaar. Klinkt simpel. Maar hier is het allemaal handwerk; geen betonmolens of bo-rent achtige apparaten. Old fashion en dus ongelofelijk zwaar werk. Maar met een leuke groep mensen was het toch dikke pret.

Na het mengen vorm je een menselijke ketting en ga je storten. Cement is zwaar, durven we nu wel te zeggen. Met echt de Hollandse vaart erin is dat fiks aanpoten.. En het mooie is nog dat je dit kunstje de hele dag blijft herhalen. Repeat!
Gelukkig is er water in overvloed, die 5 liter p.p. redden we nu wel, en krijgen we een prima lunch tussendoor. Er was ook meer dan genoeg ruimte om met de bewoners en metselaars te kletsen en bij tijd en wijlen vol in de slappe lach te schieten samen. Dat maakt alle spierpijn dragelijk!

Dolblij en tevreden zijn we dat we nu, 9 uur s avonds lekker op bed liggen. Het was mooi! Morgen verder. (Repeat... Want nog veel lagen cement te gaan.....)
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter:
    9 oktober 2018
    Het wordt morgen 33 graden zie ik, dus dat wordt afzien voor jullie. Die 5 liter water per dag is dus wel gewenst :-)
  2. Krista:
    9 oktober 2018
    Jemig Bert, bijna vergelijkbaar met een dagje bij ons werken :-) wat zullen jullie gespierd thuiskomen! Leuke stukjes tekst trouwens, erg vermakelijk om te lezen! 😘
  3. Berthy:
    10 oktober 2018
    Hahaha, dit is iets relaxter hoor. :) Jullie koffie is wel stuk beter haha. Spierballen groeien terwijl je er naar kijkt. Fijn dat je ze leuk vindt! Tot snel!
  4. Berthy:
    10 oktober 2018
    Nou Peet, het waren er nog ietsje meer :) Echt bijzonder warm en drukkend vandaag. Maar gelukkig iets meer bewolking en een extra tent. Grappig genoeg went de warmte ook wel snel