Bouwdag 4 alweer!

11 oktober 2018 - Puducherry, India

De Irula zijn een beetje de Polen van India: ze mogen werken als de oogst dat vraagt, voor minimale vergoedingen, altijd op afroep en nooit in vaste dienst. Daar houdt de vergelijking ook gelijk op, want de Irula hebben geen enkele status terwijl de Polen uiteindelijk mede-Europeanen met rechten zijn.

De Irula waren overigens van oudsher snakecatchers en verkochten het gewonnen gif aan de farmaceutische industrie. Sinds het begrip van natuurbescherming ook doordrong in India werden ze brodeloos. Communityworkers proberen hen nu te helpen andere bronnen van inkomsten te vinden. Zo bewerken ze het land van boeren in de omgeving en worden ze getraind in bijvoorbeeld handwerk (vrouwen) en waar het kan krijgen jongeren een beroepsopleiding. Kennis is vooruitgang en die kansen hebben ze eerder nooit gekregen u.

Maar hoe was onze dag ? Kwam de man met de hamer langs? Niet zo nadrukkelijk als verwacht, maar we werden wel allemaal wat kattiger😉 en iets minder energiek. Het werk stimuleerde dat ook enigszins want het was zware schalen zand storten in de fundering en bakstenen verplaatsen, en weer en weer.... Maar met resultaat want de eerste muren zijn gemetseld! Sommigen van ons bleken een waar talent te hebben hiervoor, anderen (zoals Berthy) waren toch beter in sjouwen haha. Ook goed ! Teamwork! We hebben allemaal ons eigen stukje muur gemetseld en dat voelt toch wel goed. Iets tastbaars achterlaten.

Er lijkt ook steeds meer humor en vrijheid in de dorpsbewoners te komen. Er worden voorzichtige grappen gemaakt en ze kunnen steeds meer lachen om ons. Fijn!

Op de valreep kwamen de grote kinderen van het dorp uit school, zodat we hen ook nog even konden spreken. Die misten we qua timing eigenlijk steeds.
Ook is ons veel verteld over de maatschappelijke projecten in de regio en hoe vrouwen en jongeren hierin gestimuleerd worden om zelfstandig te zijn en inkomen te genereren. Daarover later meer! We gaan nu slapen.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adrie:
    11 oktober 2018
    Dan wordt het nu dus tijd dat wij als supporters op afstand even een kleine motivatie schrijven voor ons geweldige bouwteam in India. Ik wil daar graag de volgende spreuk voor gebruiken:

Waar jullie talenten en de behoeften van de wereld elkaar kruisen, ligt jullie roeping!

Op dit moment is dat India en meer specifiek het bouwen aan een prachtig dorp voor heel arme medemensen. Ga stug door met elkaar, zet de tanden op elkaar en de schouders er nog een paar dagen onder! Het resultaat dat jullie met elkaar boeken telt! Dat laten jullie zo meteen achter en geeft hen een iets menswaardiger bestaan. Go for it! Namens Moofpeople, maar ik denk ook, namens alle thuisblijvers die jullie supporten en een warm hart toedragen!
  2. Berthy:
    12 oktober 2018
    Dankjewel Adrie! Ik heb je tekst ook als aanmoediging in de groepsapp gezet. Vandaag gaan de schouders er weer onder! Volle kracht vooruit
  3. Berthy:
  4. Hanneke Blom:
    12 oktober 2018
    Hartelijk dank Adrie, mooie opkikker voor onze laatste bouwdag!
  5. Marleen Herman:
    12 oktober 2018
    Jullie doen het toch maar! Geweldig!! Wie doet het je na en... zonder sjouwers geen muurtjes!
  6. Heske:
    12 oktober 2018
    Jullie zijn moe en kattig... Dat kan altijd en overal gebeuren (weet ik uit ervaring). Maar ondertussen zorgen júllie eigenhandig voor veilige woningen voor mensen die jullie hulp goed kunnen gebruiken. En zijn jullie een inspiratie voor anderen. DAT is het verschil.
  7. Peter:
    12 oktober 2018
    Wat zijn jullie toch goed bezig!
  8. Corry:
    Bewondering
  9. Ellen:
    12 oktober 2018
    Zooo trots op jullie! We denken elke dag aan jullie en leven mee. Go team!