De fundering is af!

10 oktober 2018 - Puducherry, India

We begonnen deze dag weer met een geweldig ontbijt; we worden echt verwend in hotel Atithi (sponsor van Habitat). Van omelet tot curry, van gegrilde groenten tot kokosmelk en yoghurt. Lekker ook, voor die gevoelige darmen van Berthy :)

Stipt om half 9 zaten we in de bus, vieze werkschoenen weer aan en op weg naar de bouwplaats. We hadden tijdens het ontbijt wat slimme dingen bedacht om ons " treintje" wat efficiënter te maken- we kunnen het niet laten.Eenmaal aangekomen op de bouwplaats bleek dat de bewoners en metselaars een aantal van onze ideeën ook bedacht hadden! Zo hebben we nu een tweede tent, zodat we cement kunnen mixen in de schaduw. Dat scheelt nog al. Na de dagelijkse begroetingsronde in het 'oude' dorp, gingen we aan de slag.

Er waren 2 extra dorpsbewoners aangesteld om steeds het cement te mixen. Een klus die ons gisteren haast nekte en die twee pezige mannen verbazingwekkend makkelijk leek af te gaan. Vooral de toekomstige bewoonster van huis 18 maakte indruk op ons; ze werkte maar door en minstens zo belangrijk was dat ze werk zag/zag aankomen. Een ontzettende BICKL :)

Na de lunch onder een soort baldakijn, lekker in de schaduw, is er altijd een "inkak" momentje. Vandaag niet ! De extra handen hebben zo ontzettend bijgedragen aan het resultaat van de bouw én onze gesteldheid. Het werkniveau van dinsdag was niet vol te houden anders en dat zagen de metselaars ook. (we schijnen een vrij hardwerkend team te zijn) Door deze gezamenlijke inspanning hebben we vanmiddag de fundering van beide huizen afgekregen en kunnen we morgen gaan metselen. Iets waar we enorm naar uitkijken, omdat we dan echt de hoogte in gaan met onze huisjes.

Moe maar voldaan zijn we met ons busje teruggekeerd, inmiddels volledig doof voor het getoeter en volledig gewend aan het verkeer dat alleen gereguleerd wordt door karma. Dat is best even wennen, zeker vanuit de Tuktuk waar we begin van de avond mee naar de tempel en de markt gingen... Prachtige avond, vol echte Indiase indrukken. Nu lekker slapen om morgen weer keihard door te werken!