Steeds dieper in de Indiase cultuur...

7 oktober 2018 - Puducherry, India

Vandaag hebben we per fiets en tsjoek-tsjoek Pondicherry bekeken. A small town (zeggen ze hier) van ca. 1 miljoen inwoners. Gevormd door Hollanders en Fransen in de vorige eeuw en bewoond door mensen van allerlei godsdiensten. Inspirerend want ze gaan ook naar elkaars kerken... Naar zeggen gaan alle godsdiensten hier goed samen maar ze zijn wel per wijk "geordend" om dit mogelijk te maken. Daar zijn ze terecht heel trots op!

We hebben veel prachtige Hindoetempels gezien, vol kleur en passie, maar waren ook in een RK basiliek, een moskee en een ashram. We sloten af met het plaatselijk museum. Genoeg inspiratie voor 1 dag! De indrukken en prikkels in India zijn enorm en in veelvoud aanwezig.

Vandaar dat een wat lang uitgevallen siësta volgdr... Met vernieuwde energie hebben we ook de weekmarkt bezocht. Dan weet je zeker dat je nog nooit zoveel mensen op zo weinig vierkante meter hebt gezien. Nog los van het feit dat ze die schaarse meters delen met koeien en honden.

Zowel 's ochtends als later op de markt ook ellende gezien: botmagere mensen, vooral ouderen maar ook moeders met babies, gehandicapten. Allemaal vragend om een deeltje van jouw welvaart. Intens en moeilijk, om niet overal te delen maar weg te kijken. Wegkiklrn uit zelfbehoud. Dit hielden we vol tot we ons er voor schaamden en een zwaar gehandicapte, vergroeide man die kruipend zijn weg. Wetend dat we hem geld gaven om er zelf een minder groot rotgevoel bij te hebben, hopen we toch in ieder geval zijn dag wat beter te hebben gemaakt.. Een schrale troost maar in het Habitatboekje staat een mooi citaat van Margaret Maede, cultureel antropoloog, welke wij heel passend vinden
" never doubt that a small group...can change the world. Is is the only thing that ever has".

Morgen gaan we proberen dat voor de Irula waar te maken, vandaag hebben we hopelijk voor 1 man wat betekent en veel geleerd.

Wat een land !
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Corry:
    8 oktober 2018
    Wat een ervaring volg jullie op de voet geweldig!
  2. Heske:
    8 oktober 2018
    Jeetje wat lijkt me dat moeilijk, zo weinig te kunnen betekenen als je zoveel ellende ziet. Maar mooie quote om aan vast te houden! Gelukkig dragen jullie letterlijk een steentje bij...